سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پر کردن دندان چیست؟

 

See the source image

پر کردن دندان چیست؟

پر کردن روشی است برای بازگشت دندان آسیب دیده در اثر پوسیدگی به عملکرد و شکل طبیعی آن می‌باشد.

 

هنگامی که یک دندانپزشک به شما یک روش پر کردن پیشنهاد می‌کند ، ابتدا مواد پوسیده دندان را برداشته ، ناحیه آسیب دیده را تمیز می کنند و سپس حفره تمیز شده را با ماده پر کننده پر می کنند.

با پوشاندن جایی که باکتری می تواند وارد شود ، یک لایه نیز به جلوگیری از پوسیدگی بیشتر کمک می کند.

موادی که برای پر کردن استفاده می شوند شامل طلا ، پرسلان ، رزین کامپوزیتی و آمالگام (آلیاژ جیوه ، نقره ، مس ، قلع و گاهی اوقات روی) هستند.

آنچه برای شما مناسب است با توجه به میزان ترمیم ، حساسیت به برخی مواد خاص ، نیاز به پر کردن دندان و هزینه درمان تعیین می شود.

مواردی که باید برای مواد مختلف در نظر بگیرید:

برای سفارش در آزمایشگاه ، پر کننده های طلا ساخته می شود و سپس در جای خود قرار می گیرد. پر کننده های طلا توسط بافت های لثه به خوبی تحمل می شوند و می توانند بیش از 20 سال مورد استفاده قرار گیرند.

به همین دلایل ، بسیاری از پزشکان طلا را به عنوان بهترین ماده پر کننده می دانند. با این حال ، این معمولاً گران ترین انتخاب است و به بازدیدهای متعدد نیاز دارد.

پرکننده های آمالگام (نقره ای) مقاوم در برابر سایش و نسبتاً ارزان هستند. اما به دلیل رنگ تیره برجسته تر از ترمیم های چینی یا کامپوزیت هستند و عموماً در نواحی کاملاً قابل رویت مانند دندان های قدامی استفاده نمی شوند.

 

رزین های کامپوزیتی (پلاستیکی) با همان رنگ دندان های شما مطابقت دارند و بنابراین در صورت تمایل به ظاهر طبیعی ، از آنها استفاده می شود. مواد مخلوط شده و مستقیماً در حفره ای قرار می گیرند که در آن سفت می شود.کامپوزیت ها ممکن است مواد ایده آل برای پر کننده های بزرگ نباشند زیرا با گذشت زمان می توانند فرسوده یا ساییده شوند. همچنین آنها می تواند از قهوه ، چای یا تنباکو لکه دار شوند و انواع دیگر پر کردن مواد غذایی معمولاً بین سه تا 10 سال طول می کشد.

اگر پوسیدگی یا شکستگی آسیب دیده باشد ، ممکن است قسمت زیادی از دندان ، تاج یا کلاهک توصیه شود. پوسیدگی که به عصب می رسد به دو روش قابل درمان است: با درمان کانال ریشه (برداشتن عصب آسیب دیده عصب) یا روش بسته شدن پالپ (تلاش برای زنده نگه داشتن عصب).

 

چه کسی می تواند پر کردن دندان را انجام دهد؟

فقط دندانپزشک شما می تواند حفره ای را که باید پر شود ، تشخیص دهد. در طول معاینه ، دندانپزشک شما از یک آینه کوچک برای بررسی سطوح هر دندان استفاده می کند.

 

هر چیزی که غیر طبیعی به نظر برسد با ابزارهای ویژه از نزدیک بررسی می شود. دندانپزشک شما همچنین ممکن است تمام دهان یا بخشی از آن را با اشعه ایکس انجام دهد. نوع درمانی که دندانپزشک انتخاب می کند به میزان آسیب ناشی از پوسیدگی بستگی خواهد داشت.

 

در حالی که دندانپزشک واجد شرایط شما تنها کسی است که می تواند به شما اطلاع دهد که آیا شما به پرکردن دندان نیاز دارید یا خیر ، اما برخی علائم و نشانه های رایج وجود دارد که می تواند شما را از وجود حفره ای آگاه کند که ممکن است به پر کردن دندان نیاز داشته باشد.

 

در صورت مشاهده موارد زیر با دندانپزشک خود برای معاینه تماس بگیرید:

 

اگر وقتی دندان خاصی در معرض دمای گرم یا سرد یا غذاهای شیرین و ترش قرار دارد ، حساسیت دندان را تجربه می کنید.

شما در دندان های خود احساس درد می کنید. اگر این ضربان دار یا تیز است ،

اگر هنگام گاز گرفتن یا جویدن غذا دندان درد دارید ،

ممکن است در دندان خود سوراخ یا لکه تاریکی مشاهده کنید. اگر حتی سوراخ را با زبان خود احساس کنید ،

هنگام غذا خوردن ، همیشه غذا را می بینید که روی دندان های خاصی یا بین آنها قرار گرفته است.

مشاهده می کنید که پرکننده دندان موجود ترک خورده یا شکسته است. در این حالت ، دندانپزشک شما ممکن است توصیه کند جایگزین پر کردن یا روش دیگری شود.

اگر پرکردن دندان را از دست داده اید ، ممکن است نیاز به پرکردن دندان باشد.

اگر دندان شما خرد یا شکسته است ، پر کردن دندان توصیه می شود. در این موارد ، شما باید مستقیماً با دندانپزشک خود تماس بگیرید و تحت درمان قرار بگیرید.

 

پر کردن دندان چگونه انجام می شود؟

اولین قدم در روش پر کردن دندان بررسی دندان ها برای تصمیم گیری در مورد بهترین روش درمانی برای بیمار است.

پر کردن دندان برای شکستگی جزئی و پوسیدگی مناسب است. برای موارد شدیدتر ، ممکن است انواع دیگری از دندان درمانی ترمیمی مانند تاج یا کاشت دندان لازم باشد.

 

یک دندانپزشک می تواند دندان ها را با یک کاوشگر دندان معاینه کند و پوسیدگی را تشخیص دهد تا مناطق مشکل را پیدا کند. همچنین می توان از اشعه ایکس برای تعیین اطلاعات دقیق تر در مورد محل و شدت پوسیدگی استفاده کرد.

 

گزینه های متنوعی در دسترس وجود دارد که برای پر کردن دندان مناسب است تا حفره ای را پر و مهر و موم کند و به جلوگیری از آسیب دندان که ممکن است در اثر پوسیدگی ایجاد شود ، کمک می کند. به عنوان مثال ، مواد مورد استفاده برای پر کردن می تواند متفاوت باشد ، مانند اتصال مستقیم کامپوزیت ، پرسلان، آمالگام نقره یا منبت کاری طلا استفاده شود.

انتخاب مناسب به محل شکاف و عوامل خاص مانند سابقه پزشکی بیمار ، نیازهای زیبایی ، در دسترس بودن و ترجیح مالی بستگی دارد. 

ابتدا دندانپزشک با بی حسی موضعی اطراف دندان را بی حس می کند. سپس از یک مته ، ابزار اچینگ یا لیزر برای از بین بردن محل پوسیدگی استفاده می شود.

انتخاب ابزار به سطح راحتی دندانپزشک ، آموزش و سرمایه گذاری در تجهیزات خاص و همچنین محل و میزان پوسیدگی بستگی دارد.

در مرحله بعد ، دندانپزشک در حین فرآیند از بین بردن پوسیدگی ، ناحیه را بررسی یا آزمایش می کند تا تعیین کند که آیا تمام پوسیدگی برداشته شده است یا خیر.

 

پس از برطرف شدن پوسیدگی ، دندانپزشک با پاکسازی حفره باکتریها و بقایا ، قسمت پر کننده را آماده می کند.

 

اگر پوسیدگی نزدیک ریشه باشد ، دندانپزشک شما ممکن است ابتدا یک آستر ساخته شده از گلاس آینومر ، رزین کامپوزیت یا مواد دیگر برای محافظت از عصب قرار دهد.

 

معمولاً دندانپزشک پس از اتمام پر کردن ، آن را تمام و پرداخت می کند.

چندین مرحله اضافی برای پر کردن دندان رنگ لازم است. بعد از اینکه دندانپزشک شما پوسیدگی را از بین برد و ناحیه را تمیز کرد ، مواد رنگی دندان به صورت لایه لایه قرار می گیرد.

سپس یک نور ویژه اعمال می شود ، که هر لایه را "سخت" می کند.

هنگامی که مراحل چند لایه به پایان رسید ، دندانپزشک مواد کامپوزیت را به نتیجه مطلوب می رساند ، مواد اضافی را قطع می کند و ترمیم نهایی را صیقل می دهد.

مواردی که باید بعد از پر کردن دندان در نظر گرفت

پس از اتمام مراحل پر کردن دندان ، مهم است که دندانپزشک مدتی را با بیمار سپری کند تا در مورد چگونگی جلوگیری از تشکیل پوسیدگی در زیر یا نزدیک پرکننده صحبت کند.

این روش ها همچنین در جلوگیری از پوسیدگی دندان های دیگر نیز مفید خواهند بود.

به بیماران باید توصیه شود که از روشهای خوب مراقبت از دهان و دندان مانند مسواک زدن دندانهای خود با خمیر دندانهای حاوی فلوراید دو بار در روز ، استفاده از نخ دندان و استفاده از پاک کننده های بین دندانی استفاده کنند.

شستشوی دهان با فلوراید همچنین می تواند برای بیمارانی که در معرض خطر پوسیدگی هستند مفید باشد.

برخی از بیماران در معرض خطر پوسیدگی نیز ممکن است از یک ماده درزگیر قرار گرفته روی دندانهای آسیایی در پشت دهان برای جلوگیری از تجمع پلاک و پوسیدگی در ناحیه استفاده کنند.

قرار ملاقات های بعدی برای بررسی پیشرفت دندان با پر کردن و تمیز کردن منظم حرفه ای ضروری است.

 

برخی از خطرات ممکن است وجود داشته باشد. این خطرات خطراتی هستند که در مدت زمان کوتاهی قابل درمان هستند.

در طی چند روز اول پس از پر کردن ، ممکن است در هنگام جویدن دندان احساس سوزن سوزن شدن یا درد داشته باشید ، به خصوص اگر غذا گرم یا سرد باشد

برخی از بیماران ممکن است به ماده پر کننده حساسیت داشته باشند و بنابراین علائم جانبی مانند خارش ممکن است ایجاد شود.در موارد نادر ، قرار دادن پر کردن می تواند به اعصاب داخل دندان آسیب برساند. همیشه خطر کمی برای عفونت در محل تزریق یا پر کردن وجود دارد.