سفارش تبلیغ
صبا ویژن

علت زخم دهان ممکن است بیماری لوپوس (پروانه) باشد!

 

https://tagdental.sg/wp-content/uploads/2019/01/Signs-and-symptoms-of-mouth-sores.jpg

علت زخم دهان ممکن است بیماری لوپوس (پروانه) باشد!

لوپوس نوعی بیماری خود ایمنی یا بیماری است که به دلیل عملکرد غیر عادی سیستم ایمنی بدن شما شروع می شود. لوپوس می تواند بر سلامت دهان و دندان تأثیر بگذارد. تأثیر بر سلامت دهان و دندان ایجاد علائمی مانند ضایعات حاد (شروع ناگهانی و کوتاه مدت) یا مزمن (بسیار طولانی مدت) بافت نرم است. این بیماری از شخص دیگری به دست نمی آید و حتی از طریق تماس بدنی نیز به فرد دیگری منتقل نمی شود. این بدن خودش است که بخشی از خود را به عنوان یک خارجی تشخیص می دهد. سیستم ایمنی بدن شما به سلولهای مختلف اعضای بدن حمله می کند. به طور خاص ، آنتی بادی هایی هستند که از شما در برابر عوامل عفونی دیگر محافظت می کنند. آنتی بادی ها به هسته سلول های شما حمله می کنند که باعث بروز علائم می شود. اصطلاح پزشکی این بیماری لوپوس اریتماتوی با فرم سیستمیک (اندام) و پوستی یا پوستی است. علائم این بیماری ممکن است با سایر بیماری های خود ایمنی همپوشانی داشته باشد و ممکن است شامل بثورات پوستی به نام بثورات پروانه در بینی و گونه ها باشد. ممکن است بثورات در مناطق دیگر پوست که به طور مداوم در معرض نور خورشید هستند ، ایجاد شود. علائم دیگر شامل خستگی ، تورم مفاصل ، تب ، ریزش مو و التهاب اندام ها از جمله قلب و کلیه ها است. 

 

چه کسی بیشتر به این بیماری مبتلا می شود؟

 

مطالعات نشان می دهد که این بیماری زنان بیش از مردان را درگیر می کند. زنان به طور معمول در سنین باروری در سنین 20 تا 45 سالگی به این بیماری مبتلا می شوند.

 

تشخیص توسط پزشک

 

هیچ آزمایش واحدی برای تشخیص بیماری وجود ندارد. تشخیص بر اساس حذف سایر بیماریهای ایمنی بدن و یافتن گروهی از علائم مرتبط با این بیماری است ، از جمله بثورات پروانه در صورت ، سایر بثورات پوستی ، التهاب قلب ، مشکلات کلیوی ، آرتروز ، مشکلات سیستم ایمنی بدن و زخم های دهان.

 

تغییرات بهداشت دهان و دندان که توسط دندانپزشک تشخیص داده شده است

 

زخم های دهانی یا ضایعات دهانی ممکن است در 9 تا 45 درصد افراد مبتلا به این بیماری وجود داشته باشد. زخم یا ضایعات می توانند ماهیت حاد یا مزمن داشته و شبیه انواع دیگر ضایعات دهانی باشند. تشخیص اولیه ممکن است شامل بیوپسی و کار با روماتولوژیست باشد تا مشخص شود آیا ضایعات ناشی از لوپوس است. اگر بیماری غده بزاقی را تحت تأثیر قرار دهد ، ممکن است در بیمار خشکی دهان ایجاد شود که ممکن است به درمان های فلوراید نیاز داشته باشد. درمان ضایعات دهانی تسکینی است و اغلب شامل استروئیدهای موضعی است.

 

درمان های موجود

 

درمان این بیماری بسته به اندام های آسیب دیده و شدت مشکل متفاوت است. درمان ها می توانند شامل استروئیدها ، داروهای مالاریا و مسکن ها باشند. تغییر شیوه زندگی و مدیریت استرس نیز لازم خواهد بود. برخی از داروهای تجربی مانند Rituximab نیز موجود است که سیستم ایمنی بدن را تعدیل می کند تا اثرات بیماری را کاهش دهد. با این حال ، مانند تمام بیماری های خود ایمنی ، هیچ درمانی وجود ندارد. فقط یک درمان طولانی مدت برای این بیماری وجود دارد. اگر از بیماری لوپوس رنج می برید یا به آن مشکوک هستید ، باید در ویزیت بعدی خود را به متخصص دندانپزشکی و دندانپزشک اطلاع دهید.