سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دندانپزشکان چگونه دندان های لق را تقویت می کنند؟

سستی یا  لق شدن دندان در بزرگسالان مشکلی جدی است که نباید نادیده بگیرید. لق شدن دندان ها به دلیل نیروی بایت بیش از حد و صدمات تصادفی رخ می دهد. اگر هیچ کدام از این تروماهای اکلوزالی را ندارید اما دندان شلی دارید، ممکن است به بیماری پریودنتال مبتلا شده باشید. پیشرفت عفونت لثه باعث به خطر افتادن رباط‌های پریودنتال که دندان‌ها را به استخوان‌ها متصل می‌کنند، می‌شود و از این رو دندان‌ها شروع به جدا شدن از ریشه می‌کنند.

 

گاهی اوقات، ترکیبی از ترومای اکلوزال و بیماری های پریودنتال باعث ضعیف شدن تکیه گاه استخوانی دندان می شود.

بهترین کلینیکدندانپزشکی در تهرانپارس

در ابتدا، دندانپزشکان تغییرات جزئی برای تغییر شکل سطح جویدن دندان برای تنظیم بایت برای درمان سستی دندان ایجاد کردند. پیشرفت‌های دندان‌پزشکی سفت کردن دندان‌های نا مرتب را با روشی به نام اسپلینت دندان ممکن کرده است.

 

منظور از آتل بندی دندان چیست؟

آتل دندانی که به نام اسپلینت دندانی یا اسپلینت پریودنتال نیز شناخته می شود، رایج ترین روشی است که برای تقویت دندان لق انجام می شود. این شامل چسباندن یک آتل یا یک تثبیت کننده در سطح پشتی یک دندان لق است تا آن را به دندان های محکم همسایه متصل کند.

 

ترکش ها علاوه بر تثبیت دندان های لق، درد ناشی از تحرک دندان ها را کاهش می دهند.

 

روش های آتل بندی دندان وجود دارد. دندانپزشکان پس از ارزیابی میزان لق بودن دندان های شما، آن را به درستی توصیه می کنند. هر نوع اسپلینتری که می گیرید، دستگاه از ترمیم لثه های اطراف دندان های شل و سفت کردن رباط های پریودنتال زیر آن مراقبت می کند.

 

انواع روش های آتل دندانی در دسترس چیست؟

درمان آتل با توجه به دستگاه های سفت و سخت مورد استفاده طبقه بندی می شود. صرف نظر از روش، اسپلینترها پس از اتصال به دندان‌های گروه‌بندی شده نیرو را مجدداً توزیع می‌کنند تا از آسیب نیروهای خمشی روی دندان‌های لق جلوگیری شود.

 

1) آتل موقت - تنظیم موقت آتل شامل یک فیبر نازک برای ثابت کردن دندان لق است. برای چند روز یا چند هفته تسکین موثری را ارائه می دهد و به 2 نوع به شرح زیر طبقه بندی می شود:

 

اسپلینت های خارج تاجی – شامل گروه بندی یک دندان لق به دندان های مجاور آن با چسباندن مواد آتل در خارج از دندان ها می باشد.

اسپلینت های داخل تاجی – این روش مستلزم تهیه (برش) کانالی در داخل دندان های لق برای قرار دادن اسپلینت فلزی است. مقدار کمی پرکننده سفید برای پر کردن کانال آماده شده دندان اضافه می شود.

2) آتل دائمی - آتل دائمی نیاز به ترکیبی از تکنیک های تاج گذاری و آتل بندی دارد. در این روش یک دندان لق و دندان مجاور آن تاج گذاری می شود. سپس یک آتل روی دندان‌های تاج‌دار برای چسباندن به هم چسبانده می‌شود.

 

3) آتل های اکلوزال - تنظیم آتل های اکلوزال شامل یک محافظ بایت متحرک برای جلوگیری از مواجهه دندان ها با نیروهای زیاد بایت به دلیل عادت هایی مانند دندان قروچه است. – برای افرادی که به دلیل رفتار دندان قروچه و دندان قروچه دچار لق شدن دندان می شوند تجویز می شود.

 

آیا دندان های لق ناشی از بیماری لثه می توانند با اسپلینتر بی حرکت شوند؟

آره. سفت کردن دندان لق در اثر بیماری پریودنتال امکان پذیر است اما درمان جامع بیماری لثه همراه با تنظیم اسپلینت مورد نیاز است.

 

به این دلیل است که بیمار باید عفونت لثه را کنترل کند در حالی که دندان های شل شده را سفت می کند، در غیر این صورت فعالیت های تنظیم اسپلینت خنثی می ماند. از سوی دیگر، اگر یک دندان لق دارای آسیب شدید لثه باشد (یعنی از دست دادن استخوان اطراف ریشه دندان، امکان حفظ آن وجود ندارد.

 

در چنین شرایطی، کشیدن دندان لق (و بیمار) ضروری است. شما می توانید آن را به پل های دندانی، ایمپلنت های دندانی یا سایر وسایل پروتز دندان بازگردانید.

 

نتیجه گیری کلی

اگر احساس شلی یا تحرک در دندان های خود دارید، از آن غافل نشوید. ممکن است یک علامت هشدار دهنده از شرایط عفونی جدی باشد. به طور مشابه، افزایش سن باعث می شود که دندان ها تکیه گاه استخوانی خود را از دست بدهند.

 

نگران نباش راه حل های مختلفی برای سفت کردن دندان های لق در بهترین کلینیکدندانپزشکی در تهرانپارس دارید. در بیشتر موارد، لقی دندان تا زمانی که شدید نشود، قابل تشخیص نیست. از این رو برای تشخیص زودهنگام این مشکل و همچنین رفع آن معاینات منظم انجام می دهید.